3-taken lijstje
Niets is demotiverender dan een lange to do lijst. De meeste mensen hebben zowel zakelijke als persoonlijke taken, de één groter als de ander en ook niet allemaal even belangrijk. Toch staan ze op je lijstje omdat je niets wilt vergeten. Echter, een lijst met zakelijke of privé taken langer dan tien werkt als snel contra-productief. Bij voorbaat denk je al dat je deze toch niet realiseert. En dat is meestal ook zo! Hoe dan wel praktisch omgaan met je to do’s?
Zijn de taken urgent of belangrijk?
Urgentie en belangrijkheid bepalen in grote mate of je een taak op dient te pakken én hoe snel. Ook het tijdbeslag speelt een rol. Een kleine taak doe je tussendoor, voor een grotere taak moet je echt gaan zitten. Wat werkt is elke avond naar je lijstje te kijken en alleen de drie taken aan te strepen die ofwel de dag erna écht af moeten ofwel zo belangrijk zijn dat jij er tijd voor wilt reserveren. Maak daarbij een inschatting hoeveel uur/minuten je er aan kwijt bent en noteer die ook. Je knipt als het ware je hele lijst tot een behapbare brok waarvan je weet hoe groot deze is.
Begin je dag met deze drie taken, liefst in volgorde van belangrijkheid. Je zult zien dat zodra je deze afhebt je energie krijgt om nog één of twee andere zaken op te pakken. Resultaat: meer gedaan dan je had verwacht en (dus) een tevreden gevoel!