wachten op lijstje

Hoe je met een extra lijstje in 2017 overzicht houdt

Een to do lijstje kennen we en de meeste mensen houden zo’n lijstje bij. Is één lijst genoeg? Lees hoe je met een extra lijstje meer overzicht houdt!

Online, op schrift en heel vaak ook mentaal, in je hoofd dus. Dat is hoe we lijstjes bijhouden. Maar hoe komt het dat sommige items maar niet van zo’n lijst verdwijnen? Omdat je afhankelijk bent van de actie van een ander!

Wacht op reactie

Je fiets staat bij de fietsenmaker omdat je je verlichting moet laten maken. Je wacht nog op een reactie van de loodgieter, hij stuurt een offerte voor het dak waaronder je lekkage hebt. De gebitsbeschermer voor je zoon is onderweg. Je strategienota ligt bij een collega, zij zou er nog feedback op geven. En die opdrachtbevestiging van de drukker heb je ook nog niet gehad.

Herken je dit? Allemaal ‘’wachten op’’ situaties die langer of korter duren en die je met een korte notitie op je to do lijst hebt staan? Vind je het ook frustrerend om steeds deze zelfde punten voorbij te zien komen? Wil je graag je actiepunten doorstrepen en de dag met een schone lei beginnen maar lukt het niet omdat bepaalde dingen er op blijven staan?

”Wachten op” lijstje

Op een actie van een ander heb je minder invloed dan op jouw eigen acties. En soms weet je ook niet hoe lang het duurt voor je een reactie van de ander ontvangt. Soms dezelfde dag maar veel vaker duurt het enkele dagen of langer. En hoe vaak komt het voor dat je ook even een reminder hiervoor moet inzetten.

Met een ‘’wachten op’’ lijstje los je dit probleem op. Je splitst je je eigen to do’s en die van een ander op een handige manier. Alle acties van anderen waar je op wacht zet je op een aparte lijst. Dit maakt dat je eigen lijstje overzichtelijk blijft. Hier staan enkel de punten op die jij gaat doen, waar jij zelf de regie over hebt. Punten die afgewerkt zijn streep je af.

Voeg datum toe

Op vaste momenten check je vervolgens je ‘’wachten op’’ lijstje, bijvoorbeeld om de dag. Zo hou je overzicht over alles waar een ander op dient terug te komen. De beste manier is om de datum waarop het issue is gestart er bij te vermelden. Bijvoorbeeld: offerte loodgieter (25/10 opgevraagd). Staat een punt er naar jouw idee te lang op dan pak je de telefoon of mail je een herinnering.

Resultaat van zo’n extra lijstje is niet alleen dat  je altijd inzicht hebt op wat je nog van een ander ontvangt maar ook dat je niet meer alles in je geheugen hoeft op te slaan. Rust in je hoofd dus! Op zoek naar meer tips om de chaos in je hoofd te verminderen? Lees dan ook Help, het is een chaos in mijn hoofd.